Rippar lite från min mer allmänkulturella blogg här... Hur man får fler tjejer att spela datorspel, det är ett hett ämne just nu. Jag tycker allt att man gör det onödigt svårt för sig när man ständigt utgår från att (nästan) inga tjejer spelar datorspel (eller lockar med rosa konsoler – visst är de snygga, men det hjälper knappast i längden). Åsa Roos, speldesigner, sätter fingret på problemet i bloggen Discordia när hon kommenterar DN:s Sam Sundbergs artikel om Avalanche Studios. Han anmärker nogsamt på den manliga dominansen på företaget. På samma sätt lyftes problemet på spelfestivalen Freeplay, när redaktör Ben Abram påCritical Distance ställde frågan ”Where are all the female game critics?” (ett ämne som sajten Gamasutra tar upp på ett intressant sätt). Man fokuserar på fel ställe – istället för att titta på var kvinnorna i spelbranschen egentligen finns och utgå därifrån, ställer man sig där de inte finns och slår på stora trumman. Klart man känner att man inte har i spelbranschen att göra då.
Egentligen borde det här med att locka kvinnliga spelare inte vara något större problem. Låt antalet kvinnliga karaktärer i ett spel vara ungefär lika stort som antalet män (joho det går visst, man får låta bli att göra ytterligare ett spel om en pluton under valfritt krig med västerländsk inblandning bara), låt kvinnor och män exponeras på samma villkor (en rustning som plötsligt inte täcker vare sig mage eller ljumskar när den sätts på en kvinna är bara orealistiskt), låt kvinnor och män få göra samma saker (tjejer får också vara starka, killar får också ha känslor). Mass Effect 2 uppfyller på ett ungefär de här kriterierna. Det enda tråkiga är väl att man som kvinna inte kan stöta på kvinnor (förutom en, men det är ett specialfall), och som man inte kan stöta på män.
Jo, och framför allt handlar det om att skapa spännande världar och intressanta berättelser. Visst vill spelare, tjejer som killar, ha något snyggt att titta på. Men vi är inte dummare än att vi ratar dåliga spel oavsett hur snygg avatar man kan spela med.
No comments:
Post a Comment