Tuesday 4 October 2011

Sämre än andra?

Jag köpte ett nummer av PC Gamer, för jag kände att efter säkert fem-sex års vakuum var det dags att blicka utåt och se vad spelvärlden har att erbjuda. Det senaste jag spelade var liksom Kingdom Hearts II på PS2 och det spelade jag inte ens klart.

Och vad får jag se, längst ner i hörnet på en högersida, om inte en liten sån där bäst-och-sämst-mätare där man längst ner hittade "Svenska spelare". Motiveringen till denna bottenplacering var:
"WoW och Sims toppar listorna över sålda spel för xte året i rad. Spelar ni ingenting annat?". Först blev jag jävligt sur. Här kommer jag och verkligen anstränger mig för att hitta nya spel, och så möts jag av en käftsmäll som tydligt säger att även om de tycker att jag borde vidga mig så är jag inte välkommen i finrummet. Sen dök det upp motargument - bara för att ett spel säljer bäst betyder det inte att det är det enda spel folk spelar.

Inom filmen finns det ju, trots att filmen i kulturella sammanhang är lite av en lyxhora (lika välartikulerad som snygg, men alla vet att hon dessutom får betalt), klara indelningar i högt och lågt. Min filmlista i år innehåller bland annat Transformers 3, Thor, Captain America och Cowboys and aliens, medan en annans innehåller titlar från Iran, Frankrike som jag aldrig ens hört talas om, och som på beskrivningen av handlingen låter aptråkiga. Där sitter vi, föraktandes varandras smak, men jag inser att det är jag som är förloraren ändå eftersom min smak inte är lika fin.

I datorspelssammanhang är det inte lika tydligt; i allmänhetens ögon är datorspel antingen killspel, tjejspel eller mobilspel, och allting är egentligen lika hjärndött. Men även här finns inbördes skillnader, och det är de som anser sig som smartare, bättre, som pekar ut dem. Jag började som night elf druid, som alla andra noobs, fick man veta. Jag fortsatte som blood elf (gaaay enligt ack så många) och paladin (faceroooll stönar de häftiga). Och nu, noggrant riktad friendly fire som utpekar mig som en loser. Och detta från representanter för det som klassas som lägsta formen av underhållning, och som branschens egna företrädare förenklar till någonting jämförbart med barns lek eller fotboll.

Fast, det är klart. Jag borde egentligen bli glad. Datorspel som har inbördes strid mellan högt och lågt kan ju inte klassas som annat än kultur.

No comments:

Post a Comment