Whoah! Plötsligt blev det jul och så fick jag skrivuppdrag och så kom Star Wars: The Old Republic och så började jag skriva för Megazine...! Tankadinen blev en negligerad blogg.
Den uppmärksamme läste krönikan om problemet med folk som inte kan skilja på in character och out of character i senaste Level: World of Warcraft (hade rubriken Barslagsmål och Käftsmällar eller nåt sånt). Den var min dårå såatt... Håll utkik efter nästa nummer också i mitten av februari.
I SWTOR har jag också slagit mig in på tankbanan, men där är jag på långa vägar inte lika seriös som i WoW. Vilket innebär ganska lite.
Igår gjorde jag några arenamatcher med en guildkamrat, gillet behöver bli level 20 och att vinna arenamatcher är ett bra sätt att skaffa guild-xp. Jag körde retribution, hon helade. Visst blev vi överkörda av ett par paladiner, och visst var det nån warlock/priest-variant som jag fumlade bort, men en druid/mage som besegrade oss i en omgång tog vi av daga mycket skickligt i en senare match.
Jag har som vanligt problem med att hitta mina förmågor. Experter skulle säkert facepalma över mina obefintliga makros, eller sjunka ihop på golvet och kvida över min actionbar som i andras ögon måste te sig oerhört rörig. Efter lite ommöblering och nyupptäckande av Divine Plea (återställa mana) som försvunnit från pvp-baren samt insikten om att Repentance (försätta någon i meditativt tillstånd i en minut) faktiskt funkar på spelare också, så gick det lite lite bättre.
Igår var det rollspelsevent också, det första efter jul. Vi är ju några stycken som skaffat SWTOR, liksom... Ett småputtrigt litet event, vi drog till Lost Rigger Cove i Tanaris och snodde tillbaka stulen pryl åt en goblin. WoW erbjuder en intressant mix av bordsrollspel och datorspelsrollspel, eftersom man måste fantisera ihop en del. Som goblinen, prylen och de som stulit sagda pryl. Och ett pajat och fällt torn.
För övrigt ser senaste conquestpointrustningen apcool ut! Inga fåglar, bara drakar! Men. I vanlig ordning designar Blizzard mismatchande stövlar/bälte/wristguards för oss platebärare som inte använder Intellect. Skandal, det är vad det är. /Trumpen
Saturday, 28 January 2012
Sunday, 4 December 2011
The end is nigh!
Och då menar jag inte bara slutet på detta år. Jag har gett mig in i de nya instanserna som medföljde senaste patchen. Alldeles för trött med med guild-dps och någons vän som healer gav vi oss in i End Time. Eller ja, den dök upp när vi signade upp på Dungeon Finder.
Först måste man förstås ha skaffat sig ett quest, för Hordes del hittar man det inne i Garroshs myshörna i Valley of Strength, Orgrimmar. Därefter är det bara att följa instruktionerna. Efter inledande End Time följde Well of Eternity. Därefter kan man, om man har lust, fortsätta kedjan in i Hour of Twilight, men där sa min hjärna tack och godnatt.
End Time gav mig ett par tjusiga tank-brallor, Bloodhoof Legguards. Kollar man in loot-listan hittar man andra tank-attiraljer som väcker habegär...
Dessa två instanser var på det hela taget inte jättesvåra. Vi wipeade både tre och fem gånger, men när man väl hittat knepen borde det inte vara så himla knivigt. Stå i månskenscirkeln när den dyker upp, då är det lättare att döda zillioner mobs. Dra upp bossen i Obsidian Dragonshrine (End Time) ur lavan så undviker ni ond bråd död medelst überboostad näsknäppning (och flytta för Thralls skull till samma plattform när bossen spränger den ni står på). Tro inte att fel fire inte når er på sista bossen i Well of Eternity bara för att ni efter ett första fatalt misslyckande bestämmer er för att skippa achievementet That's Not Canon! och slutföra instansen på normalt sätt.
I övrigt är det egentligen inga konstigheter. Å andra sidan är jag en inte helt tillförlitlig källa eftersom jag mest hade hjärna inställd på autofollow och gjorde som jag blev tillsagd. Lite som ett prov - plugga järnet minuterna innan, prestera, glömma bort. Fast nåt lär ha fastnat i reptilhjärnan och kan plockas fram vid piggare tillfälle. I såna där sömngångarstunder är det skönt att hitta bra pug-dps och ha en trevlig healer med sig. Och självklart min egen guild-dps, trogna kamrat i alla väder och instanser :).
Först måste man förstås ha skaffat sig ett quest, för Hordes del hittar man det inne i Garroshs myshörna i Valley of Strength, Orgrimmar. Därefter är det bara att följa instruktionerna. Efter inledande End Time följde Well of Eternity. Därefter kan man, om man har lust, fortsätta kedjan in i Hour of Twilight, men där sa min hjärna tack och godnatt.
End Time gav mig ett par tjusiga tank-brallor, Bloodhoof Legguards. Kollar man in loot-listan hittar man andra tank-attiraljer som väcker habegär...
Dessa två instanser var på det hela taget inte jättesvåra. Vi wipeade både tre och fem gånger, men när man väl hittat knepen borde det inte vara så himla knivigt. Stå i månskenscirkeln när den dyker upp, då är det lättare att döda zillioner mobs. Dra upp bossen i Obsidian Dragonshrine (End Time) ur lavan så undviker ni ond bråd död medelst überboostad näsknäppning (och flytta för Thralls skull till samma plattform när bossen spränger den ni står på). Tro inte att fel fire inte når er på sista bossen i Well of Eternity bara för att ni efter ett första fatalt misslyckande bestämmer er för att skippa achievementet That's Not Canon! och slutföra instansen på normalt sätt.
I övrigt är det egentligen inga konstigheter. Å andra sidan är jag en inte helt tillförlitlig källa eftersom jag mest hade hjärna inställd på autofollow och gjorde som jag blev tillsagd. Lite som ett prov - plugga järnet minuterna innan, prestera, glömma bort. Fast nåt lär ha fastnat i reptilhjärnan och kan plockas fram vid piggare tillfälle. I såna där sömngångarstunder är det skönt att hitta bra pug-dps och ha en trevlig healer med sig. Och självklart min egen guild-dps, trogna kamrat i alla väder och instanser :).
Sunday, 6 November 2011
Gamex
Jag har varit på mitt livs första spelmässa - Gamex i Kista utanför Stockholm! Det var skoj. Fast jag skulle behövt två dagar. Läs om vad jag sysselsatte mig med här.
Vi gjorde för övrigt en guild run i Zul'Gurub förra veckan. Vi gjorde inte alla bossar, bara de som krävdes för att klara av instansen, plus en bonusboss. High Priest Venoxis blev lite extra svår eftersom jag inte fick ner honom från trappan i början. Därför gick nästan halva gruppen åt ganska fort, men jag
fick snabbt kläm på bakom-ryggen-kutande när han börjar blåsa otäckheter i ansiktet på en, och vi fick död på honom till sist.
Jag har i princip inga minnen av Bloodlord Mandokir och High Priestess Kilnara, men har för mig att guildmastern muttrade nåt om raptorer.
Zanzil tog ihjäl oss första omgången, sedan lärde jag mig att det bara är blå kittel man behöver spamma, och att man sålunda kan springa tillbaka till bossen efter röd resp grön kittel och fortsätta banka.
Jin'do the Godbreaker var lite småkul från början, då han skapar skyddsbubblor - man lurar helt enkelt ut honom och ställer sig själv i bubblan istället och slår, mycket fiffigt. Sen blev det värre. Det dyker upp kedjor, man ska pulla stora fula gubbar och det ska slås sönder och flyttas på och springas fram och tillbaka. Det krävdes några wipear innan vi fick till allting och alla lärde sig var de borde befinna sig vid vilken tidpunkt.
Det kommer att krävas mycket övning innan jag känner mig hemma i Zul'Gurub, men det var åtminstone skönt att veta att det går.
Vi gjorde för övrigt en guild run i Zul'Gurub förra veckan. Vi gjorde inte alla bossar, bara de som krävdes för att klara av instansen, plus en bonusboss. High Priest Venoxis blev lite extra svår eftersom jag inte fick ner honom från trappan i början. Därför gick nästan halva gruppen åt ganska fort, men jag
fick snabbt kläm på bakom-ryggen-kutande när han börjar blåsa otäckheter i ansiktet på en, och vi fick död på honom till sist.
Jag har i princip inga minnen av Bloodlord Mandokir och High Priestess Kilnara, men har för mig att guildmastern muttrade nåt om raptorer.
Zanzil tog ihjäl oss första omgången, sedan lärde jag mig att det bara är blå kittel man behöver spamma, och att man sålunda kan springa tillbaka till bossen efter röd resp grön kittel och fortsätta banka.
Jin'do the Godbreaker var lite småkul från början, då han skapar skyddsbubblor - man lurar helt enkelt ut honom och ställer sig själv i bubblan istället och slår, mycket fiffigt. Sen blev det värre. Det dyker upp kedjor, man ska pulla stora fula gubbar och det ska slås sönder och flyttas på och springas fram och tillbaka. Det krävdes några wipear innan vi fick till allting och alla lärde sig var de borde befinna sig vid vilken tidpunkt.
Det kommer att krävas mycket övning innan jag känner mig hemma i Zul'Gurub, men det var åtminstone skönt att veta att det går.
Saturday, 22 October 2011
Nästa expansion
Jag öh... hm. Hur ska jag reagera nu? Kung Fu Panda var en småkul animerad film men, eh... Kunde det inte vara första april, jag vet inte alls hur jag ska reagera... :s Vad jag gnyr om? Det här. Spännande värld, härliga miljöer och... tja, pandor. Jag som har svårt att ta gnomer på allvar. Och flygmaskiner och maskingevär. Men jag är anpassningsbar.
Har för övrigt fått låna ett Xbox 360 av en kompis och måste snarast bestämma mig för några spel att införskaffa.
Har för övrigt fått låna ett Xbox 360 av en kompis och måste snarast bestämma mig för några spel att införskaffa.
Friday, 21 October 2011
Sjutton också...
... glömde förstås länka till Elin Ekbergs utmärkta blogginlägg på Loading.se om samma ämne som i mitt förra inlägg. Förutom hennes text är kommentarströmmen är mycket, mycket intressant läsning: http://loading.se/blogg.php?user_id=24484&blogg_id=24187
Wednesday, 19 October 2011
Tjejer och spel
Rippar lite från min mer allmänkulturella blogg här... Hur man får fler tjejer att spela datorspel, det är ett hett ämne just nu. Jag tycker allt att man gör det onödigt svårt för sig när man ständigt utgår från att (nästan) inga tjejer spelar datorspel (eller lockar med rosa konsoler – visst är de snygga, men det hjälper knappast i längden). Åsa Roos, speldesigner, sätter fingret på problemet i bloggen Discordia när hon kommenterar DN:s Sam Sundbergs artikel om Avalanche Studios. Han anmärker nogsamt på den manliga dominansen på företaget. På samma sätt lyftes problemet på spelfestivalen Freeplay, när redaktör Ben Abram påCritical Distance ställde frågan ”Where are all the female game critics?” (ett ämne som sajten Gamasutra tar upp på ett intressant sätt). Man fokuserar på fel ställe – istället för att titta på var kvinnorna i spelbranschen egentligen finns och utgå därifrån, ställer man sig där de inte finns och slår på stora trumman. Klart man känner att man inte har i spelbranschen att göra då.
Egentligen borde det här med att locka kvinnliga spelare inte vara något större problem. Låt antalet kvinnliga karaktärer i ett spel vara ungefär lika stort som antalet män (joho det går visst, man får låta bli att göra ytterligare ett spel om en pluton under valfritt krig med västerländsk inblandning bara), låt kvinnor och män exponeras på samma villkor (en rustning som plötsligt inte täcker vare sig mage eller ljumskar när den sätts på en kvinna är bara orealistiskt), låt kvinnor och män få göra samma saker (tjejer får också vara starka, killar får också ha känslor). Mass Effect 2 uppfyller på ett ungefär de här kriterierna. Det enda tråkiga är väl att man som kvinna inte kan stöta på kvinnor (förutom en, men det är ett specialfall), och som man inte kan stöta på män.
Jo, och framför allt handlar det om att skapa spännande världar och intressanta berättelser. Visst vill spelare, tjejer som killar, ha något snyggt att titta på. Men vi är inte dummare än att vi ratar dåliga spel oavsett hur snygg avatar man kan spela med.
Monday, 17 October 2011
WoW-dagboken
För den intresserade så kan jag tipsa om WoW-dagboken i senaste numret av Level presenterar World of Warcraft (prenumerera kan man göra om man går in på www.loading.se och klickar på Tidningar). Undertecknad har författat. Joråsåatt... /flex
För övrigt kommenterade en sjuårig flicka i min omedelbara närhet en annons för Saints Row - The Third med orden "Varför måste alla tjejer på såna här bilder har så stora tuttar?". Ja, det kan man undra.,,
För övrigt kommenterade en sjuårig flicka i min omedelbara närhet en annons för Saints Row - The Third med orden "Varför måste alla tjejer på såna här bilder har så stora tuttar?". Ja, det kan man undra.,,
Subscribe to:
Posts (Atom)