Monday 16 September 2013

Orden och deras makt

Någon skrev om en utvecklare och använde orden "cunt" och "retard", alltså "fitta" och "efterbliven". Han fick förstås tycka vad han ville om trasiga spel som ändå släpps, men jag uttryckte ändå min starka åsikt om att dessa ord borde ha förpassats ur gamervokabulären för längesen på grund av deras ursprung.

Då fick jag svar från en man som (och här sammanfattar jag det jag läste) ansåg att ords betydelse och användning är i ständig förändring, och att det ser ut som det gör i spelkulturen eftersom denna nu har kommit ut ur pojkrummet och in på de större sociala arenorna, vilket innebär att de som är gamla i gården gärna försvarar sin jargong; orden "cunt" och "retard" har inte nödvändigtvis samma betydelse här som i England, USA eller Australien (retardation är dessutom fackspråk); att försöka vara kreativ med sina kraftuttryck är ingenting som kommer naturligt och är heller inte lika tillfredsställande; kampen att förändra språket är meningslös eftersom kraftuttryck måste vara provokativa; "En strid värd att välja blir så att se över sitt språkbruk generellt, då punktinsatser på specifika ord i specifika sammanhang är svår att motivera rent rationellt."

Och så förstås förslaget att filtrera bort oönskat material ur sitt informationsflöde.

EDIT: Så här såg originalinlägget ut:
Ords betydelse och användning är i ständig förändring, och språkbrukets utveckling är inte nödvändigtvis förankrad i specifika (kulturella) sammanhang. När det gäller just spelsammanhang så ligger det en problematik istället i att "massive multiplayer", sociala medier m.m. gör att heterogena, tidigare isolerade grupperingar av spelare nu samsas i samma kanaler. Lägg därtill de mekanismer där tidigare gruppidentiteter luckras upp av mediets uppsving i popularitet och tillgänglighet, vilket gör att grupper av spelare blir ännu mer måna om att försvara det de upplever som "sitt" - vare sig det gäller konceptuell design/stilisering av karaktärsmodeller eller språkbruk. Slutligen är engelskan i sig långt från standardiserad, utan präglas av en rad olika kulturer, som nu kolliderar hejvilt på en global arena. Hur vulgärt "cunt" anses vara, eller för den delen vem/vad som åsyftas, varierar mellan England, USA och Australien. "Retardation" är dessutom vanligt förekommande i fackspråk och inte entydligt med psykomotoriska störningar i människor. Att "retard" i folkmun betyder ett kraftigt nedsatt intellekt är således slang, och har inget med dess ursprung att göra.
Min poäng är att en kamp för att förändra språket är i mångt om mycket meningslös, eftersom svordomar och kraftuttryck i sin natur måste vara obscena/vulgära/provokativa. Man kan leka "poet":
"I hope whoever the pro-choice posterboy at Activision who ... ...must have gotten his frontal-lobe skullfucked to mush. Never imagined..."
Men det är 1) inget som komnmer naturligt och 2) inte heller lika tillfredställande. Om svordomar vore tillåtna vore de inte längre svordomar. En strid värd att välja blir så att se över sitt språkbruk generellt, då punktinsatser på specifika ord i specifika sammanhang är svår att motivera rent rationellt. Eller helt enkelt skaffa sig en vana att filtrera bort oönskat material - eller dess källor - i sitt informationsflöde.

Jag svarade bland annat:
Här får du en rationell motivering att genomföra punktinsatser på specifika ord i specifika sammanhang: Att acceptera somliga "språkutvecklingar" bara för att det faller sig naturligt efter lång tids isolerad tillväxt är att acceptera bilden av att dator-/tv-spelare generellt ser ner på t ex kvinnor, homosexuella, människor med psykiska funktionsnedsättningar etc. Det är INTE en bild jag delar fullt ut och att underhålla den bilden är att stänga ute just dessa människor som inte riktigt ingår i bilden idag.
Mvh Person med kvinnligt kön och begåvningshandikappad bror (som jag är jävligt stolt över, ska du veta).
För jag är övertygad om att ord spelar roll. Om ord inte betydde något skulle inte nätet vara en så outsinlig källa till glädje, ilska, förtvivlan, eller kunna erbjuda så mycket gemenskap och utanförskap. Det stämmer att inom specifika grupper förekommer jargong, inte sällan med syftet att förstärka vi:et och utestänga "de andra", något som de flesta grupper förr eller senare måste arbeta aktivt med om man vill vara en inkluderande grupp.

Spelvärlden är ingen homogen grupp, och den vinner ingenting på att fortsätta odla bilden av finniga tonårsgrabbar som avskyr tjejbaciller och bögar, därför måste också språket avspegla den bild man hellre vill visa upp. Jag är kvinna, jag har ett könsorgan och även om ordet "kukhuvud" också existerar och används i nedsättande sammanhang så är "fitta" ett ord som i högre grad anspelar på kvinnan som ovälkommet inslag som dessutom tillskrivs negativa egenskaper.

Jag har också en bror med begåvningshandikapp. När jag var liten kallades det förståndshandikappad. Hade det varit på 60-talet hade han kanske kallats efterbliven, alltså "retard", i början av 1900-talet "idiot". Det finns många med den typen av funktionsnedsättning som faktiskt förstår innebörden. Att de inte är lika "begåvade" som andra, inte förstår lika mycket, inte kan lika mycket.

Där är jag själv i privilegierat läge. Jag vägrar att kalla någon, normalstörd eller inte, för "retard" eller "jävla cp" i kommentarer, i chattar etc., därför att jag vet att ordet också används nedsättande om personer som min bror. På samma sätt som jag vägrar säga "that's so gay" eftersom själva ordet "gay" används för att anspela negativt på stereotypiska homosexuella beteenden. Jag vägrar säga "jävla fitta" eftersom puckade beteenden inte har med könet att göra.

Jag brukar säga ifrån när jag ser den här typen av ord användas på det här sättet. På samma sätt som jag är förbannat trött på att läsa tillbaka till köket"-kommentarer ens på skoj antar jag att homosexuella är förbannat trötta på att höra "that's so gay", att andra kvinnor än jag själv är förbannat trötta på ens könsorgan användas som skällsord. Eftersom jag också ser fler och fler spelare "komma ut" som personer med olika former av autistiska störningar antar jag att åtminstone några av dem tröttnar på att se ordet "retard" användas i tid och otid.

Ibland håller jag tyst. Att outa min brorsa som begåvningshandikappad är tudelat. Å ena sidan är det ingen stor grej. Utvecklingsstörningar och funktionsnedsättningar är varken konstigt eller skämmigt, det är något som existerar och som vi alla lär komma i kontakt med på ett eller annat sätt. Å andra sidan vet jag att samhället fortfarande år 2013 har en väldigt snedvriden uppfattning om allt som inte är "normalt", och jag vill inte utsätta honom som individ för denna okunnighet.

Man kan förstås inte anpassa sitt språk in absurdum för att få alla att känna sig inkluderade, välkomna, önskvärda etc. För visst är gränsen hårfin. Ordet "idiot" avsåg från början en person med lågt intellekt, men har idag utvecklats till att vara vara synonymt med dumhet, men används över huvud taget inte längre som fackterm utan har ersatts med andra, liksom yngre syskontermen "efterbliven".

Men orden "fitta", "gay" och "retard/efterbliven" har fortfarande stark koppling till sitt ursprung. Därför anser jag att de ska användas på rätt sätt eller inte alls. Särskilt om gamingkulturen vill vara så inkluderande som somliga påstår när de anser att särskilda kvinnoturneringar i e-sport och särskilda gay-konvent bara bidrar till segregering och utanförskap, eftersom kvinnor och homosexuella visst är välkomna (random relaterad länk 1 och random relaterad länk 2). Särskilt när kvinnor får tredubbelt så mycket skit, och därtill könsrelaterad, som män i spelchattar (referens). Och så vidare.

Slutligen skulle jag vilja se den som med logiken "ord utvecklas och får nya innebörder" alternativt "men jag är ju XX, jag upplever det inte så" försvara användandet av ord som "negerjobb", "hora" eller "cp-unge" i liknande sammanhang.

8 comments:

  1. Jag håller med dig här.

    Får ofta höra saker som;

    "Va!? Får vi inte använda vilka ord vi vill!? Ska våra ordval bli olagliga! YTTRANDEFRIHET!"

    Men! Ingen har sagt något om att göra dem olagliga!" Använd era skitord, men kom ihåg att yttrandefrihet gäller oss andra också, och om ni använder ord som bevisar att ni är skitstövlar, då har vi yttrandefrihet att påpeka vad vi tycker om er. Varför ska ni få säga allt ni vill under "yttrandefriheten" men inte vi? Ska ni skyddas från konsekvenserna av era ordval? Tror inte det du. Fortsätt skrika fitta, men bli inte förvånad när omvärlden behandlar dig som det misogyna svin du är. ^^

    Bara mina two cents :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Japp, yttrandefrihet går åt bägge håll och en smula respekt är aldrig fel.

      Delete
  2. Hej, det är jag som är "mannen" som tycks ha startat diskussionen. (Varför benämner mig du mig som just "man" förresten? Jag förstår att det finns en koppling mellan "cunt" som nedvärderande benämning och feminism; http://en.wikipedia.org/wiki/Cunt#Feminist_perspectives; men jag anser inte att min argumentation är kopplad till det samhällsperspektiv jag har i egenskap av man.)

    Jag vill också förtydliga lite av min ståndpunkt. Mina slutsatser har parafraserats i inlägget, men jag ser hellre att du citerar mig med de två inläggen i sin helhet, för jag känner inte att din sammanfattning är helt representativ. Ifall det beror på att jag själv formulerat mig klumpigt i mina egna inlägg så gör det varken till eller från, men du har hur som helst tillåtelse att citera mig i bloggen, och jag föredrar att så sker.

    Till förtydligandet: Ja, en defensiv hållning till jargong och/eller (o)medveten isolering/gruppbildning må vara en förklaring, men jag likställer inte det med ett rättfärdigande. Jag framhåller dock att punktinsatser mot specifika ord är fruktlös. Det är just dess tabu som eftersöks; "hora", "negerjobb" och "cp-unge" är inget undantag; och att angripa ordet självt förstärker bara dess vulgaritet (och därmed dess användbarhet). Det finns mycket riktigt falanger inom spelvärlden som kränker med- och motspelare verbalt, och jag ser det som ett problem oavsett vilka ord de väljer att använda sig av. För dem ska inte gaming-kulturen VARA inkluderande, och de agerar som de gör JUST för att stänga folk ute.

    Dessa människor är heller INTE representativa för gaming-kulturen som helhet. Gamers är mycket riktigt en heterogen gruppering, med allt vad det innebär i spektrum av åsikter och värderingar hos resp. spelare. Och då är kampen bättre förd med att odla respekt människor emellan oavsett var de möts. Det inverkar hur spelare väljer att bemöta sina med-/motspelare och vilket språkbruk som används dem sinsemellan. Det är min poäng. Ord är bara ord. Det är mot själva behovet - och driften - att kränka andra som striden måste riktas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Linus, välkommen hit. Jag benämnde dig som man i inlägget eftersom du själv gjort det på Facebook och tycker att det på sätt och vis är relevant för hela diskussionen vad man har för ickevalda personliga egenskaper. (Jag ska tillägga att också en kvinna uttryckte sig om saken och inte såg några problem med t ex ordet "fitta" som skällsord.) Å andra sidan betyder det förstås inte att just du som individ tycker som du gör enbart för att du är man.
      Jag valde att inte citera rakt av eftersom jag inte hade frågat, och jag frågade inte eftersom jag egentligen inte tyckte att just du och just dina ord behövde återges i sin helhet när det var essensen jag ville åt. Det kanske var dumt gjort. Jag har nu lagt in hela ditt inledande citat.
      Om det här med "ord är bara ord". Hela poängen med mitt inlägg är att ord besitter makt, därför anser jag det vara relevant att både arbeta med gaming-/onlineklimatet som helhet, och slå ner på enstaka ord. Det är just de specifika orden som utgör jargongen. Om jag kan få människor som slentrianmässigt använder den här typen av ord att förstå varför jag vänder mig emot det så har jag nått en bit på väg. De mest inbitna kan jag, som du säger, förmodligen inte göra något åt, men jag kan inte på förhand veta vem som tänker vägra och vem som tänker lyssna, därför fortsätter jag.

      Delete
    2. Tackar tackar! :)

      Jag förstår hur du tänker men finner det ändå nödvändigt att belysa risken med att inte bemöta argumenten ställda för sig själva. Nu tror jag visserligen inte att du medvetet använder dig av "politikerfasoner" i stil med ad hominem, iaf. inte off-lajv ;) Det kunde lika gärna varit ett litterärt val för att få bättre flyt i texten. Men jag hajade till inför formuleringen.

      Nåväl, åter till ämnet. Eftersom du har en bror som är begåvningshandikappad reagerar du (självklart) mycket starkare på när folk använder nedsättande benämningar som anspelar på olika former av mentala handikapp. Det är också därför det uppstår problem med att rikta in sig på specifika ord. Om man ställer subjektiva upplevelser mot varandra har ingen av dem ett egentligt tolkningsföreträde. För att motivera en specifik subjektiv åsikt söker vi således formulera (efter bästa förmåga) objektiva argument för den.

      Det är här jag vänder mig mot en av dina formuleringar, men det är också här jag missar något mycket viktigt i sammanhanget. Frasen jag citerar kommer från den ursprungliga kommentarstråden: "Det är för längesen dags att lämna orden "cunt" och "retard" därhän i spelsammanhang pga deras ursprung.".

      Ordet "retard" har ett ursprung med betydelsen:

      verb - fördröja, försena; förhala, sinka; bromsa, hämma, retardera

      Det förekommer fortfarande i fackspråkliga sammanhang, t ex ekonomi, fysik och kemi. I dagligt språk har det dock blivit synonymt med:

      substantiv - (nedsättande, slang) efterbliven, trög eller korkad person; idiot; person som är dålig på något eller dålig på att lära sig

      Det är alltså inte dess ursprung utan dess språkkulturella förvanskning som är nedsättande. Således är blir argumentet ogiltigt.

      Men jag missar istället en annan betydelse i att specifikt hänvisa till "spelsammanhang". Jag har hela tiden argumenterat MOT att begränsa/inrikta kampen till specifika ord och sammanhang, och berör inte alls det faktum att en del - jämförelsevis rätt udda - svärord tycks förekomma betydligt oftare i spelrelaterade kanaler än i andra kanaler för kulturyttringar. Om det beror på perception bias eller ej har jag ingen aning om och det är definitivt något som jag måste begrunda vidare. Länkar mottages tacksamt!

      Delete
    3. Här finns t ex en undersökning om hur manliga resp. kvinnliga röster bemöts: http://nms.sagepub.com/content/15/4/541 (tror det finns exempel på ord i rapporten också). Det handlar dock endast om kön.
      Angående ord och deras ursprung, nutida betydelse etc, kan vi debattera hur länge som helst. Jag tror det är få som inte egentligen fattar varför man använder de ord jag tar upp, eller varför de av en del kan uppfattas som stötande/obehagliga/icke önskvärda. Vilket leder till frågan: Varför är det så viktigt att fortsätta säga/skriva sådant som många tar illa vid sig av?
      Ett exempel: Jag har använt ordet "bastards" på engelska i spelchattar vid några tillfällen, och i min värld ser jag inte hur det skulle kunna såra någon personligen. Men OM så skulle vara fallet, och denne någon skulle be mig sluta, så skulle jag respektera det. Det finns så många andra ord att använda. Möjligen blir man av med de mest kraftfulla uttrycken, men å andra sidan kanske det bara är bra för hela klimatet att dra ner på :).
      Men visst förstår jag ditt resonemang om tolkningsföreträde och att använda sig av kraftuttryck i affekt.

      Delete
    4. "Men OM så skulle vara fallet, och denne någon skulle be mig sluta, så skulle jag respektera det."

      Det där är också en väldigt bra väg att gå, och man undviker all form av semantisk diskurs. Att helt enkelt be någon att sluta använda vissa ord med motiveringen att det gör en ledsen, personligen, löser problemet att söka finna allomfattande argument. Det blir istället en fråga om samexistens och att kompromissa människor emellan.

      Tack för länken, ska syna den på lunchen!

      Delete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete