Tuesday 8 October 2013

Etikett: rosett

Det här är en rant. En stream of consciousness som jag är för lat för att komma på ett bra svenskt uttryck för. Det är med andra ord precis så som bloggar ofta är. Jag önskar att jag skrivit ett mer professionellt inlägg, men om man ständigt kräver perfektion av sig själv, då skulle det inte bli mycket bloggat. Och det var längesedan jag bloggade.

Så här på 2000-talet så dyker det fortfarande upp "revolutionerande" fakta om kvinnor som deltagit i krig, jagat mammutar, jobbat som traversförare och annat traditionellt manligt. Att det varenda gång är så revolutionerande måste ha att göra med att vi är så vana vid etiketter.

Brorsan sa en gång att kvinnlighet är ett attribut i spelvärlden, och tamejfan om han inte har rätt. I spel, i filmer, i böcker - så fort det är en kvinnlig figur måste hon märkas ut med en rosett, med ögonfransar, med volanger eller vad det nu kan vara. På 80-talet hade en kvinnlig legofigur möjligen långt hår. Nu på 10-talet har hon ögonfransar, läppstift, långt hår och markerad midja (de manliga legofigurerna har fått skäggstubb och buskiga ögonbryn, också ett attribut för manlighet, förstås, men även med originalansikte hade få legogubbar betecknats något annat än just gubbar).

Man eller kvinna? Få se, inga tuttar, ingen rosett... Men ändå - en kvinna!
På Twitter, detta fantastiska sociala medium vars användare fortfarande inte har förstått att bara för att just deras feed bubblar över i ett ämne betyder det inte att resten av världens diskussioner kretsar kring just detta ämne, diskuterades en dag kvinnliga figurer i Mass Effect. Först koms det inte på en enda kvinnlig representant för turians, quarians, volus etc, bara en kvinnlig krogan, och, tja, hela asari-rasen. Och just krogans var ju speciella eftersom deras kvinnor lever i exil.

Men så började det drälla in förslag på flera salarians, självklart ett helt gäng quarians, och möjligen någon enstaka turian, och så vidare. Och varför kom vi inte på någon av dessa från början? Min teori: De bar inga rosetter.
- Hey, Tali, you ever been mistaken for a man? - No. Have you?
Och om spelarna själva måste banka sig lite i skallen för att skaka fram alla kvinnliga figurer de stött på, då är det inte konstigt att från 7 manliga skribenter (0 kvinnliga) dök det bara upp ett (1) enda förslag med kvinnlig spelbar figur när Loading spånade fram tänkbara uppföljare till Grand Theft Auto V (vi kan ha överseende med att denna kvinnliga figur dessutom fick dela huvudpersonskapet med en manlig figur - idén i fråga kom från Chris Holmbäck).

Även jag själv, när sitter och funderar på alla fantastiska romaner jag en gång kommer att skriva, har väldigt lätt för att hitta på intressanta manliga figurer, men får ofta råbarka hjärnan lite för att komma på intressanta kvinnliga. Men när jag väl satt igång, då har jag märkt att det är svårt att sluta.

Så nästa gång vi tror att kvinnor inte finns bara för att vi inte ser några rosetter, då tänker vi ett varv till, okej?

Flemeth. Ett exemplariskt exempel på intressant npc som också råkar vara kvinna.
Screenshots från The Witcher 2, Mass Effect 3 och Dragon Age II.

1 comment:

  1. Haha känner igen mig! Inte ovanligt alls faktiskt!
    Hannah har demonstrerat känslan ganska ba:
    http://www.onewaycommunication.co/?p=1767

    ReplyDelete