Friday 6 September 2013

Final Fantasy XIV

Jag frilansar som skribent för Level presenterar: E-sport och MMO (formerly known as Level presenterar: World of Warcraft) och i senaste numret recenserade jag nya mmorpg:et Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Tidningen finns i butik nu, så köp och läs! sa hon helt ogenerat. Nu fick jag emellertid inte plats med allt jag hade att säga, så nu har jag fyllt på här på bloggen med lite saker som inte framgick, och som kommentarfältskritiker alltid hakar upp sig på: spelkontroller, kläder och genusperspektiv.


Kontrollerna
Jag skrev ingenting om dessa. I efterhand funderade jag på varför. Det behövdes ingen hjärnkirurgi för att komma fram till svaret: De fungerar. Det vill säga, kontrollerna var ingenting jag särskilt tänkte på. Man har vissa förmågor, man använder dem genom att trycka på vissa knappar och de ger en viss effekt. Som i alla andra mmorpg. Det enda jag har att invända är att nästan alla har samma cooldown, vilket gör att rotationerna känns mindre flexibla.


Kläderna
Det första jag lade märke till redan när jag läste om spelet var Square Enix förkärlek för att klä kvinnliga figurer i trosor, kortkort kjol och höga stövlar. I filmsekvensen som inleder hela spelet får man en inom anime klassisk under kjolen-vinkel som jag purknade till en del på. Nog för att manliga toons filmas på samma sätt, men de har inte trosor och kortkort kjol.


Alltså. Sexigt är inte nödvändigtvis något fult. Spankulerar man omkring i stan en söndag bikiniöverdel, så visst. Eller om man hänger på endera taverna över en tisdagsöl med blottade ljumskar. Men det här med att sexualisera rustningar är jag verkligen inget fan av, särskilt inte när det innebär HÅL PÅ MAGEN i en plåtrustning på kvinnlig toon medan exakt samma rustning är HEL på en manlig toon.


Och så hittar man det här i staden Ul'dah.


Och jag ba' okej. Visst. Visst ska man inte automatiskt tycka att det är sexistiskt med avklädda kvinnliga dansare. MEN VAR ÄR DE AVKLÄDDA MANLIGA DANSARNA DÅ? Inte i SWTOR-kantinorna i alla fall. Och inte på barerna i Mass Effect. Och definitivt inte i Eorzea.

Omotiverad sexighet återfinns dock hos bägge kön; till exempel har Yellow Shirts, en sorts vaktstyrka i staden Limsa Lominsa, gula skjortor som på manliga medlemmar är uppknäppta till naveln ungefär. Varför, kan man undra. Läckert, visst, men praktiskt? Det är ju lättare att slita tag i den där än en helknäppt skjorta om man är buse. Och när man spiller hett kaffe... usch.


Såatteh... Är det bättre om sexualiseringen går åt bägge håll? Njaej. Men det känns i alla fall inte orättvist.

Vilket det heller inte alltid är. Den här fullständigt barbariska (bokstavligt talat, alltså) utstyrseln med remsandaler, badbyxor och läderrems-bh ser exakt likadan ut på män som på kvinnor. Den täcker till och med mer på kvinnofigurer eftersom den i all anständighet (vad den nu är värd) måste täcka kvinnliga bröst med kupor. Jag avskyr de där badbyxorna.


Och oftast är det rätt ordentligt klätt när det gäller just rustningar. Urringningarna lyser med sin frånvaro (förutom på main story npc:s möjligen). Ibland får både män och kvinnor ha utsvängd tunika. Snyggt på bägge!


Genusperspektivet
Det bästa är ändå att oavsett kläder så är Eorzea ett mycket jämställt ställe när det gäller just kön, och jag ser inte någon egentlig slentriansexism i spelkonstruktionen. Bland npc:erna är det en rätt bra fördelning könsmässigt, och framförallt visar de upp en mångfald av personligheter. Både män och kvinnor kan vara starka respektive svaga, modiga respektive rädda, smarta respektive puckade, maktlystna respektive självuppoffrande och så vidare. Ledaren för Gladiator's Guild (gladiator = tankklass, bara en sån sak) är till exempel en skicklig, stark, hetsig och emellanåt oerhört stingslig kvinna. Fastän hon har blottade ljumskar under pansarkjolen (det var kameran som tjuvkikade, inte jag...).


Slutsats: Döm inte toonen efter trosorna! Här är en kaktus.




No comments:

Post a Comment