Tuesday 21 June 2011

Angående "Kära tanks - ni suger"

Per Landin har skrivit en krönika i senaste numret av Level: World of Warcraft där han vräker ur sig sina innersta åsikter om dagens tanks. Jag förstår hans frustration. Det är så där jag känner, fast tvärtom. Vafan måste alla skrika "gogog ffs go"? Varför är det ingen annan som markerar? Varför är det inte jag och endast jag som pullar? Varför är det ingen som bryr sig om cc? Varför är det ingen som håller koll på sin threat?

Landin stör sig på tanks som måste fråga om folk är redo inför varje pull. Tja, tänker jag, kanske för att man wipear på första mobben om man inte ser till att folk är redo. Han stör sig på tanks som inte låter folk cc-a ordentligt. Tja, tänker jag, kanske för att resten skriker "gogogo slow tank". Han stör sig på tanks som tror att de är självskrivna ledare. Tja, tänker jag, kanske för att det aldrig är någon annan som markerar och tar kommandot utan väntar på att tanken ska göra det. Eftersom det är tanken som går först. Och förväntas veta vad som ska dö först och vad som ska cc-as.

Det här med pugs är ett stort problem, vilket till och med Blizzard har insett och därför instiftat extra belöningar åt tanks och healers. Varför, kan man fråga sig? Varför är det så himla impopulärt att agera tank/healer att man måste muta folk att ta sig an de rollerna? Det frågar sig väldigt många andra spelare också, om man kikar lite på tank/healing-forumen på WoWs officiella sida. Och svaret är tämligen entydigt: Man får så jävla mycket skäll. Hela tiden. Från alla håll. Ett misstag av en dps kan repareras av tanken och resten av dpsarna. Ett litet felsteg från tanken eller healern kan wipea hela gruppen.

Det kanske är dags att inse att av alla dessa miljoner spelare så är det ett fåtal som är riktigt bra, som har rotations i ryggmärgen och som utan att tveka puggar timmar i sträck för att samla justices och valors för att få bättre gear. Resten är glada (eller i många fall nedstämda, nuförtiden tror jag) amatörer som gör så gott de kan. Sen finns det ett gäng grinollar som saknar självinsikt, tålamod och allmänt folkvett som ger resten dåligt rykte.

Jag har aldrig puggat som dps efter Cataclysm, så om tanks generellt kan jag inte säga mycket. Jag har aldrig puggat utan minst en guildmedlem i gruppen, eftersom jag om dps generellt tänker på liknande sätt som Per Landin tänker om tanks. Det jag ser är dock att det numer krävs en del övning och rätt mycket tålamod för att fixa instanser. Jag har fortfarande mycket att lära som tank. Men nog fan lär jag mig tusen gånger mer och tusen gånger snabbare om mina medspelare tar sig den lilla tiden att svara på mina frågor om fighterna innan de sätter igång, än om jag får konstant skäll och okonstruktivt gnäll. På så sätt blir jag mer villig att pugga instanser som tank, och därmed kortas köerna. För det är nog så att man det är learning by doing som gäller - man kan inte läsa sig till ryggmärgskunskaper.

Så. Dags för oss spelare att visa varandra tålamod och dela med oss av våra kunskaper i sann laganda. Tanken (no pun intended) är väl att det ska vara roligt att spela. There's no I in TEAM.

2 comments:

  1. Jag håller faktiskt till stor del med dig i nästan allt du säger. Anledningen att jag skrev krönikan var dock för att för en gångs skull vända på steken och belysa ett problem som jag tycker har dykt upp först i Cataclysm.

    Jag beundrar alla som spelar tanks, för det är verkligen ett hedersvärt uppdrag. Har själv inte vågat prova det ännu, och vet ännu inte om jag vågar. Som healer vill jag däremot bidra med allt jag kan för att underlätta tankens arbete - och hela lagets.

    Problemet som jag tycker har uppstått är att få nya tanks ser saken ur ditt perspektiv. Vissa tanks är kaxiga, otrevliga, överlägsna. Beter sig kort sagt som om man står över gruppen fast man i själva verket är en ganska dålig spelare. Vissa tanks tenderar att tro att man är världens mittpunkt och att solen snurrar runt honom/henne. Tanken är inte den självklare ledaren - det är en laginsats som du själv säger.

    Jag är beredd att visa hur mycket tålamod som helst förutsatt att tanken är ödmjuk, exempelvis förklarar sina problem och huvudbryr i inledningen av en instans eller inför en boss. Med Blizzards nya belöningssystem riskerar antalet dåliga tanks bara att eskalera, och sådant drar mörker över en hel spelargenre. Jag vill att folk ska vara medvetna om problem - från båda sidor av myntet.

    Krönikan var absolut menad att provocera och eventuellt skapa debatt. Jag är ledsen om du tagit åt dig, men förstå att jag i grunden menat väl :)

    Bra text själv. Absolut intressant att läsa dina egna tankar om detta.

    ReplyDelete
  2. Hehe, jag blir nog mer provocerad av pugs. Men ja. Du har ju faktiskt rätt i stort - många spelare beter sig som... bakdelar. Jag har dock rätt bra erfarenhet av pug-healers. Åtminstone de som stannat efter första wipen.

    ReplyDelete