Tuesday, 9 September 2014

Mångfald

När någon frågar efter större mångfald i spelens värld och somliga reagerar som om världen höll på att gå under så tänker jag på en mening ur Liftarens guide till galaxen:
/.../nästan tvåtusen år efter det att en man hade blivit fastspikad vid ett träd för att han antytt hur trevligt det vore om alla kunde vara lite snälla mot varann som omväxling/.../
För det är ju det det handlar om. Nej, man behöver inte vara taskig mot andra för att ha kul när man spelar. Nej, man behöver inte reproducera stereotyper för att göra ett bra spel. Och så vidare.

Och framförallt: Det handlar om att plocka in fler, nya, annorlunda saker och personer, inte stänga ute de befintliga.

För om det fanns lite mer sånt här:
Icke-heterosexuell kärlek
...och lite mer sånt här:
Kvinnlig krigare i funktionell (men snygg) rustning
...så kanske fler vågade sig på sånt här:
En goddamn shooter med två kvinnliga bifigurer som gör nytta varav den ena dessutom har funktionsvariation
...och då skulle det vara helt okej med en och annan sån här:
Trollkvinna som klär sig bäst fan hon vill och inte på grund av nån spelutvecklares dåliga och enkelspåriga fantasi
För i ärlighetens namn är många rätt trötta på det här:
Nej, inte bara här, utan där, och där, och där...
...och vill gärna se mer av det här:
"Men Gone Home är väl inget spel utan en interaktiv roma...-" "MEN JO det kan väl va både och vafan"
...och helst slippa bli dissade för sånt här:
Ja nej men bra PR-grej där att påstå att de som är intresserade av ER story är ryggradslösa.
Så, istället för det här:
Kriiig!!
...kanske vi kan ägna oss åt sånt här?
Om till och med Jack och Miranda kan enas om somligt så borde väl vi kunna.
Okej? Okej. Bra. :D

Bilder: Screenshots från Dragon Age 2, Final Fantasy XIV, Wolfenstein: The New Order, The Witcher, FFXIV igen, Gone Home, Wolfenstein igen, Valiant Hearts, Mass Effect 2.

No comments:

Post a Comment